Lesernes marked

– Vi klarer det like godt som karene!

Henriette Kipperberg Sunde trives godt i Scania-bilen. Kroken styrer hun innafra kupeen, med god assi-stanse fra et ryggekamera. På mange måter har hun vokst opp med transport og biler: – Faren min har vært sjåfør for flere firmaer, så jeg har alltid fått høre noen gode historier derfra. Jeg har også fått være med en del på verksteder og sånt, så nå har jeg egne biler jeg skrur på, forteller den praktisk anlagte 25-åringen.

Tradisjonelt sett har det ikke vært så mange kvinnelige sjåfører i yrkestransport-bransjen. Dette kan være i ferd med å snu, og Henriette Kipperberg Sunde fra Vegsund er én av dem som viser vei.

25-åringen hadde nemlig opprinnelig lyst til å prøve seg i restaurant- og matfag, men hennes iboende interesse for biler, båter og motorer var utslagsgivende for at hun heller valgte å utdanne seg til yrkessjåfør.
– Jeg fant ut at jeg ikke ville jobbe med restaurant- og matfag på fulltid, så da ville jeg heller prøve meg som sjåfør. Jeg kom over et 19-ukers-kurs i Kristiansund, der jeg kunne ta lappen for både lastebil, lastebil med henger og buss, forteller hun.

– Storkoser meg!
Veien ble altså kort til en yrkessjåfør-karriere: I mai 2019 sto hun klar som fersk sjåfør.
– Først kjørte jeg tippbil en periode, og da det ble ledig jobb hos Paulsen Tran-sport, slo jeg til på det, sier hun.
Henriette har en variert arbeidsdag. Noen dager er det mye å gjøre, andre ikke.
– Ofte kjører jeg mye på det samme prosjektet, men noen dager er det mange forskjellige oppdrag. Jeg storkoser meg hver dag. Jeg kunne ikke sittet inne på et kontor; jeg må komme meg ut!
Innimellom slaga tar hun gjerne en runde med spyling og vask:
– Jeg prøver å holde bilen ganske ryddig, spesielt hvis jeg har litt ekstra tid til overs. Så er jeg heldig som har egen krokbil: Da slipper jeg å ta tinga mine ut og inn av bilen hele tida.

Fysisk arbeid
Som krokbilsjåfør kan hun frakte det meste, blant anna maskiner, trucker, lifter og konteinere. En krokløfter bak på bilen drar dette på plass.
– Er dette et yrke du må være fysisk robust i?
– Egentlig ikke. Jeg er ikke spesielt robust, men det blir en del fysisk arbeid med å blant anna åpne trege konteinerdører, håndtere kjettingstrammere og sånt. Det går veldig greit!
– Hvilke kinkige situasjoner kan du oppleve som sjåfør?
– Tja, det eneste er vel at jeg har kjørt meg fast et par ganger. Ellers går det veldig bra. Når man sitter i en lastebil har man bedre oversikt enn i en personbil. På vinteren foretrekker jeg faktisk å kjøre lastebil.
– Hva er viktigst for deg å ha med i bilen?
– Jeg prater mye i telefonen når jeg kjører, så Airpods er nok noe av det viktigste. Dessuten er det kjekt å ha et kjøleskap, for da slipper jeg å handle fastfood eller dra innom butikken hver dag.

Eneste kvinne
Henriette er eneste kvinnelige sjåfør hos Paulsen Transport. Det lever hun godt med:
– Jeg stortrives og har blitt så godt tatt imot! Så er det jo også veldig trivelig å møte andre kvinnelige sjåfører rundt omkring. Det virker som vi gjør et godt inntrykk på både kunder, maskinførere og andre, sier hun og legger til:
– Det har nok tatt seg opp med kvinnelige sjåfører. Nå er vi rundt 20 damer i distriktet som kjører lastebiler. Vi klarer jo jobben vår like godt som karene!
– Så dette er et yrke du kommer til å fortsette i?
– Helt klart, smiler en fornøyd Henriette Kipperberg Sunde.

Andreas G. Hesselberg