Lesernes marked

Tikkio satser internasjonalt

Daglig leder i Tikkio, Kjetil Aarseth, er klar for å satse internasjonalt. Tikkio er en av åtte bedrifter som har fått plass i Innovasjon Norges eksportprogram «Kreativ teknologi ut i verden».

Billett- og varesalgselskapet Tikkio er en av åtte bedriftersom har fått plass i et eksportprogram fra Innovasjon Norge.

Daglig leder i Tikkio, Kjetil Aarseth, er svært fornøyd med at selskapet har fått plass i eksportprogrammet «Kreativ teknologi ut i verden». 41 ulike bedrifter søkte på de åtte plassene i programmet, og Tikkio ble altså en av de utvalgte:
– Vi har internasjonale ambisjoner, og for noen år siden starta vi opp i Danmark. I fjor hadde vi klar en strategi for å satse videre ut i verden, men så kom pandemien … Faktisk hadde vi ute en stillingsannonse med søknadsfrist 13. mars i fjor! Men med null aktivitet i kultursektoren og reiseforbud ble det selvsagt umulig å satse, forteller Aarseth.

Det lysner
Han opplyser at mens det gikk 225 millioner kroner gjennom Tikkios betalingsløsning i 2019, raste tallet til 60 millioner i fjor. Men nå er det endelig (nesten) full fres i kulturlivet igjen, og det reflekteres gjennom antallet arrangementer hos Tikkio:
– Da pandemien slo til, hadde vi vel 870 arrangementer registrert hoss oss, og nå er vi igjen oppe på over 800. Men det er klart at pengestrømmen er en helt annen, siden det er så sterk begrensing på antall billetter på hvert arrangement. Dessuten er det en del av arrangementene som er utsolgt for lenge siden, men har blitt utsatt. Likevel er det et helt klart tegn på at det går rette veien, sier Aarseth.

Mer netthandel
At pandemien førte til en utsettelse av den internasjonale satsinga, ser ikke Aarseth negativt på. Tvert om tror han den kan ha ha gjort det enklere for Tikkio å lykkes.
– Før pandemien var det mange land der kortbruk ikke var så vanlig, men i løpet av pandemien har hele verden måttet lære seg hå handle på nett og betale online. Det gjør at vi mener konkuransekraften vår aldri har vært så sterk som nå. Dessuten har vi brukt tida til å forbedre oss og utvikle nye funksjoner, og vi mener vi er bedre forberedt enn noen gang.

Stort marked
Når Tikkio nå skal satse internasjonalt, har de pekt ut tre store, europeiske land der de vil starte. Allerede nå i høst starter satsinga i Tyskland, så følger Storbritannia og Frankrike etter hvert.
– Tyskland har 83 millioner mennesker. Det betyr att om vi bare når fram til en sekstendedel så mange prosentmessig som her hjemme, så har vi plutselig like mange tyske brukere som norske, poengterer Kjetil Aarseth.

Av Kenneth Kamp