Lesernes marked

Tafjord seksdobler prisen for dem med lite internettbehov

Kommunikasjonssjef Kari Løken hos Tafjord bekrefter at det rimelige 10/10-internettalternativet til 111 kroner måneden nå blir borte og at 100/100, som koster 628 kroner måneden, fra 1. april blir rimeligste alternativ. (Pressefoto)

 

Den 90 år gamle faren til Ragnar Per Honningsvåg har fått beskjed om at Tafjord seksdobler prisen på internettforbindelsen hans.

Faren til Ragnar Per Honningsvåg bruker stort sett internett til én ting: å betale regninger. Til det klarer han seg godt med en enkel og «langsom» internettforbindelse. Til nå har han hatt et såkalt 10/10-abonnement fra Tafjord. Det har kosta ham 111 kroner i måneden og har vært mer enn godt nok for ham.
Men nå har 90-åringen fått beskjed om at 10/10-abonnementet legges ned, og han har i stedet fått et «tilbud» om den nye minstepakken: Et 100/100-abonnement til 658 kroner i måneden. Altså til en pris som er ganske nøyaktig seks ganger høyere enn det han har betalt før!

Provosert
Ragnar Per Honningsvåg er provosert over Tafjords behandling av eldre kunder:
– De sier at det ikke er etterspørsel etter abonnementer på langsomme forbindelser som 10/10, men det vet de jo ikke! For de har ikke gjort noen markedsundersøkelser, og heller ikke har de annonsert at de 10/10-pakka noen stteder. Tafjord sier det er altfor langsomt for folk, men for min far er det mer enn raskt nok, poengterer han.
Han forteller at han allerede for tre år siden fikk beskjed fra Tafjord om at 10/10-abonnementet skulle legges ned. Abonnementet ble ikke annonsert noe sted, og det var ikke mulig å se på nettsidene at det faktisk fantes. Faren fikk likevel et 10/10-abonnement – men nå er det altså slutt.
– De får selvsagt ikke etterspørsel etter noe som ingen vet finnes. Men dersom de hadde gått ut og tilbudt abonnement med for eksempel 20/20 eller 30/30, er jeg sikker på at mange hadde vært interessert. Hvor mange over 70 år er det egentlig som har behov for 100/100? spør han retorisk.

– Snyteri
Generelt har Honningsvåg lite til overs for over at de eldre på stadig flere områder må betale mer for tjenester som bare i liten grad har behov for.
– De eldre blir rett og slett snytt! Prisene går oppover og oppover, mens pensjonen deres forblir den samme. Med de prisene som Tafjord nå krever for internettforbindelsen, vil det jo lønne seg for min far å gå tilbake til brevgiro! Slik det er nå, har han nesten større utgifter til internett for å kunne betale regningene sine, enn han har på selve regningene, sier han sarkastisk.

Deler mobilnettet
Honningsvåg opplyser at han ikke har undersøkt om det finnes andre internettilbydere som tilbyr abonnement som i større grad passer til farens behov. Men han har sagt opp farens abonnement hos Tafjord:
– Løsninga framover er at min far låner mobilt bredbånd fra min mobiltelefon når jeg er på besøk, slik at han får betalt regningene sine. For noe mer har han ikke behov for, sier Ragnar Per Honningsvåg.

 

Tafjord bekrefter

Tafjords kommunikasjonssjef bekrefter at 100/100 nå er deres minste og billigste internett-abonnement.
– Vi holder nå på med en standardisering av våre produkter. Siden det er veldig få av våre kunder som har 10/10-abonnement, fjerner vi dette fra 1. april. Da blir 100/100 vår minste pakke, sier Kari Løken, som er kommunikasjonssjef hos Tafjord.

– Vil ha dem som kunder
På spørsmål om dette betyr at Tafjord ikke lenger ønsker å ha eldre kunder med lite internettbehov, avviser Løken dette:
– Vi ønsker selvsagt fortsatt å ha dem som kunder, men vi kommer ikke lenger til å tilby 10/10-abonnementet. Dersom de heller ønsker å finne en annen tilbyder i markedet, har vi gitt dem god tid til å orientere seg før vi legger ned 10/10 fra 1. april. Men vi ønsker selvsagt at de fortsetter som kunder hos oss, sier Kari Løken.
For dem som ikke sier opp 10/10-abonnementet, opplyser Løken at det automatisk overføres til 100/100 fra 1. april. Da blir også månedsprisen automatisk mangedobla.

Feil i avisa
PS. I avisutgava står det at prisen for 100/100 nå oppgis til 749 kroner på nettsidene til Tafjord. Dette viser seg å være en glipp fra Nytt i Ukas side, og vi beklager denne feilen.

Kenneth Kamp
kenneth@nyttiuka.no