Lesernes marked

Roald og Roald på Roald

Før gipshodet skulle sendes av gårde til bronsestøping i Halden, var det bare litt «flisespikking» som gjenstod; all den røde gipsen skal vekk. Finpussinga er den delen av arbeidet Leon Roald misliker mest: – Det er et skikkelig tålmodighetsarbeid, og tålmodighet har jeg ikke!

– Det er klart at den måtte bli stor – Amundsen er jo et nasjonalt ikon, sier billedhogger Leon Roald med et stort glis.

Fire måneder har Leon Roald brukt på bysten av Roald Amundsen. Det gir en timelønn godt nede på sveltihel-nivå, men dét bare ler han bort:
– Det ligger mange timer bak alt. Å være billedhogger er mye praktisk arbeid, i tillegg til mye tenking. Det er kunst og ikke bare være noe som skal være til pynt, poengterer han.

150 år
Det var et historielag på Kolbotn som tok kontakt med Leon Roald for å tilby ham oppdraget med å lage en byste av Roald Amundsen til 150-årsjubileet for hans fødselsdag i juli. Den store polfareren bodde nemlig på Svartskog i Oppegård de siste 20 åra av hans liv, fram til han omkom i en flyulykke på Svalbard i 1928, på søk etter sin rival, Umberto Nobile, og luftskipet hans.

Roald og Roald på Roald. Billedhogger Leon Roald på Roald fikk oppdraget med å lage byste av Roald Amundsen til den store polfarerens 150-årsjubileum. Oppdragsgiver er et historielag på Kolbotn. – Pelskragen var det vanskeligste med hele arbeidet, synes kunstneren.

Den vanskelige pelskragen
Leon Roald fikk frie, kunstneriske tøyler til å utforme bysten – med unntak av to krav:
– De forventet jo at han skulle ligne litt … – og så skulle de ha med en pelskrage! Det var den vanskeligste delen av oppdraget, for hvordan i all verden modellerer man en pelskrage?
Det ble mange frustrerte forsøk for Leon:
– Jeg kunne ikke putte hodet oppi pelskragen, for da ble det som et egg i et storkereir! Løsninga ble å behandle hele bysten, hodet med pelskragen, som én form. Men jeg har flytta att og fram på kragen en rekke ganger før jeg endelig syntes jeg hadde fått det til, forteller han.

Karakteristisk
Målet underveis har vært å lage det kunstneren selv kaller «et anstendig portrett»:
– Roald Amundsen har vært et takknemlig objekt å arbeide etter, siden han har et så ekstremt karakteristisk utseende. Jeg ville ha fram det litt strenge uttrykket, samtidig som han ser opp og fram – inn mot nytt land eller utover i isødet, forklarer Leon Roald.
Det store gipshodet er nå på vei till Halden for å bli støpt i bronse. Den prosessen kommer til å ta et par måneder, så skal alt være klart til avduking ved Roald Amundsens 150-årsjubileum 16. juli.

Kenneth Kamp
kenneth@nyttiuka.no