Lesernes marked

Ogras leverer keltisk punk for Oslo Ess

Det er fullt trøkk med keltisk punk og balkan-elementer når Ogras står på scenen. Fredag varmer de opp for Oslo Ess på Terminalen. (Pressefoto)

Før Oslo Ess går på Terminalen-scenen på fredag, skal Rauma-bandet Ogras varme opp publikum med sin keltiske punk.

Ogras er eit band som helt siden oppstarten i 2009 har blanda irske og balkanske rytmer med punkete rock. Bakgrunnen for det litt uortodokse valget av både navn og sjanger, forklarer Pål Elnan slik:
–Jeg var ikke med i bandet fra begynnelsen selv, men har fått forklart at det hele starta med at vokalist Paul Richard Solåt ble spurt om han kunne stille med et band i en eller annen sammenheng. Det eneste kravet var at musikken ikke skulle være bluegrass … Dermed ble navnet Ogras, som altså er «ugress» på romsdalsdialekt. Paul Richard var dessuten stor fan av vokalisten i The Pogues, Shane MacGowan, forteller han.
The Pogues regnes gjerne som tidenes fremste og mest innflytelsesrike band innen sjangeren keltisk punk – som altså er en blanding av punkrock og irsk folkemusikk.

Rauma-bandet Ogras består av Paul Richard Solåt (vokal), Filip Eidsvåg (trommer), Knut Peder Voldset (gitar og banjo), Thomas Dahle (bass), Aleksander Eidsvåg (fele) og Pål Elnan (mandolin, tangenter og trompet). (Pressefoto)

To album
Allerede i 2010 vant de Raumarocks talentkonkurranse, «Øresus», som førte til at de fikk spille på selve festivalen samme år. Deretter fulgte en rekke konserter og festivaler, til svært gode tilbakemeldinger. Første album fra raumabandet, «Compadre», kom likevel ikke før i 2018.
– At det tok så lang tid før vi gav ut den første plata, handler rett og slett om finansiering. Vi ville gi ut albumet på vinyl, og vi måtte ta kostnaden sjølv. Men selv om det er nesten umulig å tjene penger på album i dag, føles det veldig bra å ha laget noe fysisk som man kan se tilbake på seinere, og som viser hva man har holdt på med. Og det måtte jo bli vinyl, selv om det fortsatt er noen i bandet som ikke har skaffa seg platespiller …, forklarer Pål.

«Gledesspredere»
Imidlertid slapp fansen å vente lenge på andrealbumet; «No Love In The City» kom allerede i 2020 og fikk strålende kritikker. Her hjemme omtalte Egil Kristiansen i Puls bandet som «keltiske gledesspredere» «som burde får æren av å gjenåpne sommerfestivalene», men albumet ble også lagt merke til ute i den store verden:
– «No Love In The City» ble faktisk kåra til årets beste plate på flere nettsteder for keltisk punk, opplyser multiinstrumentalisten som spiller både mandolin, tangenter og trompet i bandet.

Vokalist Paul Richard Solåt har The Pogues’ frontmann, Shane MacGowan, som sitt store forbilde. (Pressefoto)

«Fantasifulle og nyskapende»
En av musikkbloggene som løfta fram andrealbumet til Ogras, var London Celtic Punks, som blant anna omtalte det slik: «Det distinkte lydbildet deres blander irsk tradisjonsmusikk med rock, punk og en twist av balkansk, sammen med superbe fortellinger om det makabre og den beste låtskrivinga jeg har hørt på lenge. (…) «No Love In The City» kom som en total overraskelse på meg. Jeg venta meg Pogues-aktig irsk folk, men det vi får, er faktisk et av de mest fantasifulle og nyskapende keltisk punk-albuma på mange år. (…) «En virkelig storslagen plate som allerede kan garanteres å bli en av årets beste.» (Journalistens oversettelse).

«Øltørsthetsfremmende»
Å varme opp for det punkinspirerte rockebandet Oslo Ess, er noe Ogras-medlemmene ser fram til. Det tror de nemlig vil passe som hånd i hanske:
– Vi har faktisk prøvd flere ganger å få til noe sammen med Oslo Ess, men det har ikke passa for dem. Da de så ringte oss og spurte om vi ville varme opp for dem på Terminalen, ble vi veldig glade! Selv om musikken er ganske ulik, så har vi likevel en del felles, særlig i instrumenteringa, der vi begge bruker orgel og el-gitar, forklarer Pål Elnan, som lover publikum en energisk og gledesfylt stund:
– Vi liker å kalle musikken vår for «feststemningsskapende» – eller «øltørsthetsfremmende»! Vi elsker å spille for publikum og har stor glede av å se responsen deres.

Kenneth Kamp
kenneth@nyttiuka.no