I morges satt jeg som mange andre morgener i bilkø, på vei til jobb. Min 12 år gamle Toyota dieselbil malte fint i vinterkulden, og etter bortimot en liten mil med delvis stillestående kjøring og varmgang i min clutch  var temperaturen grei inne i bilen. Vi holder nå (bilen og jeg) på med innspurten på vår sjette gang rundt kloden, og jeg er fornøyd med det.

Foran meg har jeg en nokså stor elbil, uten eksos, uten lyd, og full av masse duppeditter som vi bare har lest om. Denne bilen foran meg veier dobbelt så mye som min Toyota, og er som en privilegert ungdom å regne (Noe helt annet enn de sminkeskrinene som parkerte på tvers da de første kom). Alt dreier seg om han (bilen altså), og hans artsfrender som eter seg inn på vårt felles veinett, og oppfører seg som privilegerte pappagutter. Og pappa er staten. De har fått en klekkelig fødselshjelp, og har avgiftslettelser som svir i min lommebok. Både hva prisen på drivstoff er, men også svært mange andre goder. Det er jo ikke logisk at en bil som er dobbelt så tung som min, som har hjul som muskler til en ivrig og dopa body-builder, som akselererer slik at asfalten oppfører seg som asfalten under hjula til IL Tempo Gigante, som virvler opp svevestøv og mikroplast som bare min slitte Toyota kan drømme om. Det er jo ikke logisk at den ikke skal betale for seg. På bilveiene er det omvendt honnør som gjelder. Jeg forstår det ikke, hvorfor kan de ikke som jeg betale sin bom med «glede»?

Jeg er redd for at svært mange elbil eiere kjøper det fordi de får en «feit» bli til mye lavere pris, og ikke minst at de får en svært mye lavere driftskostnad enn oss «fossiler», og ikke kjøper av miljøhensyn. Et annet problem med elbiler er at de oppfordrer ikke til lavere bilbruk, og satsing på kollektiv trafikk, de stimulerer jo heller til økt privatbilisme, fordi de er billige i bruk, og har lavere bom-satser, blant annet. Det virker som grønn-vasking på meg.

Det økonomiske insentivet er så stort at svært gode fossile biler fases ut lenge før de må, de kan eksporteres og motta refusjoner på avgifter, osv. Noe annet er jo også at elbilene har en vesentlig lavere holdbarhet og blir fortere kondemnert ved ulykker. Det er ikke bra, Kanskje vi kan si at elbil prioriteringen har gått langt nok nå? Ikke fordi jeg er mot elbiler, men jeg synes det virker som en offentlig sløsing som kanskje det er på tide å avslutte nå.

Fordelene finnes helt sikkert med elbiler, de skal vi ikke glemme, men hvorfor skal de kjøre så rabattert fremdeles? Dette er ikke for eller mot bompenger, eller elbiler. Det er mot forskjellsbehandlingen. Miljøet har faktisk best av at jeg tar vare på min gamle dieselbil, og fortsetter lenge på min reise rundt kloden. For hver runde på ca 40000 km tjener miljøet, for miljøregnskapet begynner ikke da bilen ble registrert i Norge, det begynner da mer eller mindre tvilsomme metoder brukes for å skaffe materialer som disse bilene også trenger, i tillegg til selve produksjonen av disse. Vi snakker om et likhetssamfunn. Kanskje det prinsippet også kan brukes i samferdsel?

Som et lite PS på slutten. Jeg har snakket med mange elbil eiere som ikke er motstandere av å betale lik sats på bruken av veinettet, som jo vi er felles om. Jeg kjenner bare én, og han sier jeg ikke hva heter.

Olav Rønneberg

Mauseidvåg