Lesernes marked

Lager Vestlandets første VR-spillefilm

Jim André Gjerde med VR-briller og manusforfatter Georg Deocariza med et av VR-kameraene de har fått sponsa av en stor koreansk produsent.

«Alice in VR-Wonderland» blir tittelen på Vestlandets – og kanskje Norges – første VR-spillefilm.

Hvordan kan man skape en fengende, men samtidig trygg opplevelse i en virtual reality-spillefilm? Det er det store spørsmålet Georg Deocariza og resten av LD Studio skal prøve å finne svaret på når de straks går i gang med å lage Vestlandets første VR-spillefilm. Eller kanskje Norges første – alt etter hvilke krav man setter til definisjonen.
– Etter min mening må en VR-spillefilm ha et forfatta manus, kameraet må ha en aktiv rolle, og handlinga må foregå i hele 360-perspetktivet, poengterer Georg, som selv har skrevet manus til «Alice in VR-Wonderland».
Han forteller at tanken om å lage en VR-spillefilm begynte å spinne for tre år siden. Da ble han blitt leid inn av et produksjonsselskap i England for å finne lokasjoner i Norge for innspilling av en VR-reklamefilm for Colgate, som skulle vises på en messe.

Illustrasjon av teltet der VR-filmen skal vises (Illustrasjon: LD Studio)

Utfordringer med spillefilm
– Det hele var veldig rart, men samtidig skjønte jeg da at VR-film kommer til å bli det neste store. Til nå har VR først og fremst blitt brukt i gaming, animasjonsfilmer og porno, men det har også blitt laga noen kortfilmer og dokumentarer. Når det gjelder spillefilm, er det derimot en del vanskelige problemstillinger som må løses, som for eksempel: Når regissøren gir oss alle vinkler, hvordan skal man da få publikum til å se i den retningen som de må se for å få med seg handlinga? Man kan nemlig risikere at de ser i helt andre retninger og ikke får med seg noe som helst, forklarer han.
Et annet problem er at scene-overganger i en VR-film vil oppleves veldig brå og brutale. De må derfor være tydelige og ha en vesentlig funksjon i film-en, mener Georg.
En løsning for å lede oppmerksomheten i riktig retning, tror han, er å utnyttte hele 360 graders-landskapet også for lyd, på en slik måte at lyden hele tida kommer fra samme retning, selv om man snur seg. Sceneovergangene vil han minimere ved å sette sammen filmen av et lite antall, relativt lange scener som er filma i ett opptak.

En del av LD Studio-gjengen: F.v. Simone Curzi (3D-animatør og grafisk designer), Lola Jaylene (særdeles koseglad eks-gatehund fra Barcelona), Georg Deocariza (kreativ leder), Ann-Sylvia Deocariza (grafisk leder) og Jim André Gjerde (daglig leder).

Fagerlia-samarbeid
– For «Alice in VR-Wonderland» har jeg satt noen premisser for hva publikum skal oppleve: De skal blant anna være med i en stor folkesamling, de skal være med i ei jaktscene, og de skal få testa hvordan de reagerer på raske bevegelser, sier han.
Bakgrunnen for tittelen er at LD Studio samarbeider med musikk-, dans- og dramalinja ved Fagerlia-Ålesund videregående skole. Elevene der setter som kjent opp en musikal hvert år, og i år er det den klassiske fantasy-fortellinga om «Alice in Wonderland» de skal sette opp.
– «Alice in VR-Wonderland» blir en side-story til elevenes oppsetning. Filmen starter med at du som publikum kommer inn i et stort, mørk teater-prøverom, og i et speil ser du en hjelm med kamera på. En av skuespillerne tar på seg hjelmen og går etter hvert inn i Fagerlias oppsetning av «Alice in Wonderland». Kort etter skjer det noe uventa i salen, og vi følger skuespelleren mens han på et merkelig vis blir kjent med den ekte Alice, forteller Georg.

(Illustrasjon: LD Studio)

Gratis inngang
Filmen har mottatt offentlig støtte fra Vestnorsk Filmsenter AS, og i tillegg er en rekke private partnerskap under utviklign. En vesentlig sponsor er det koreanske firmaet som produserer VR-kameraene de skal bruke til innspillinga.
I slutten av oktober inviterer LD Studio til audition, opptaka er planlagt til november/desember, og allerede i februar skal en 20-25 minutter lang film være klar til visning. Det kommer i første omgang til å skje i et spesialbygga telt som skal settes opp på ulike steder i Ålesund – med gratis inngang!
– Fordi vi ønsker å gi noe tilbake til lokalsamfunnet, vil alle få muligheten til å se filmen gratis her i Ålesund. Deretter er planen å ansette noen som skal ta filmen med på turné rundt omkring både i og utenfor Norge, og da håper vi at vi kan begynne å tjene litt penger også, sier Georg Deocariza.

Av Kenneth Kamp