Lesernes marked

Læring gjennom spilling

Gleder seg til gamification-konferanse: F.v. Victoria Lund, community manager på Pir; Lin Marie Norberg Jacobsen, koblingsmagiker i NextDigital; Kari Elise Veddegjærde, lege og psykiater på Åse sykehus; Anders Godø, styreleder i HR Nordvest; og Aleksandra Skarsten, student i markedsføring og innovasjonsledelse ved NTNU og «intern» i NextDigital. (Foto: Kenneth Kamp)

Gamification av HR er temaet på en litt annerledes The North West-konferanse.

Det er NextDigital og HR Norge som står bak fredagens halvdagskonferanse på Pir, der tema er «gamification som driver for utvikling», opplyser Lin Marie Norberg Jacobsen, som er leder for koblingsmagi hos NextDigital.
«Gamification» (eller «spillifisering») handler om å gjøre innlæring av kunnskap både bedre og morsommere gjennom spill, mens HR (Human Resources) dreier seg om å ta vare på, utnytte og utvikle de menneskelige ressursene man har til rådighet på en best mulig måte.

Belønningssenteret og læringsutbytte
– Vi skal ikke bare snakke om gaming som business, men om hva som skjer i hodene våre – i belønningssenteret – når vi spiller. Bærekraftperspektivet blir også viktig, sier Jacobsen.
Anders Godø, som er styreleder i HR Nordvest og jobber med HR hos entreprenøren Peab, forklarer hvorfor gamification er nyttig og effektivt:
– Gamification er litt som sølvkort og gullkort eller cashpoints og Trumf-poeng. Det handler om å gjøre opplevelsen morsommere og mer spennende. Ved å ta gamification inn i organisasjoner og virksomheter, gjør man opplæringa bedre og man får et større læringsutbytte, hevder han.

– Øker dopaminnivået
Kari Elise Veddegjærde, som er lege og psykiater ved Ålesund sykehus, kommer til konferansen for å fortelle om hvordan spilling påvirker belønningssenteret i hjernen.
– Når vi spiller – eller bare tenker på å spille – får vi økte nivåer av dopamin i hjernen. Det får oss til å føle oss bra, og vi craver mer og mer. Dersom vi får et avbrudd i spillinga, får vi et ras i dopaminnivået. Det er grunnen til at det kan være så vanskelig å avslutte. Men i stedet for å kjempe imot gaminga, må man gjøre det til en del av løsninga, forklarer hun.
Videre forteller hun at læringssenteret stimuleres på samme måte av fysisk aktivitet. Faktisk lærer man bedre når man er i lett fysisk aktivitet, for eksempel under en gåtur, og et par timer etterpå, poengterer hun. Fysisk aktivitet virker dessuten positivt på mange ulike psykiske tilstander, som depresjon, angst og ADHD.
– Alle burde begynne arbeidsdagen med litt fysisk aktivitet. Da arbeider man og lærer man mye bedre etterpå, fastslår Veddegjærde.

Deltakere
Videre kommer Lars Gunnar Fledsberg og Bjørn Christensen fra gamification-selskapet Wittario for å snakke om hva gamification er og hvordan man kommer i gang med det; Even Bolstad, daglig leder for HR Norge, tar for seg temaet livslang læring; Kari Aina Eik fra United Future Lab skal snakke om bærekraft; Margit Tømmerbakk fra Kongsberg Maritime vil prate om kulturbygging; og Mikkel Ophaug Stöcker fra risiko- og pensjonsrådiveren Aon har satt kompetanse som stikkord for sitt innlegg. Den unge lydkunstneren Aslak Vaage vil også delta.
Konferansen glir rett over i afterwork på Dampsentralen.
– Det kommer til å bli tidenes afterwork, med DJ, god stemning og god mat og drikke, lover koblingsmagiker Lin Marie Norberg Jacobsen.

Kenneth Kamp
kenneth@nyttiuka.no