På grunn av oppussing av Løvenvold i fjor, måtte festivalen flyttes til Parken kulturhus, men nå er den tilbake på Løvenvold Theater.

– Vi tror festivalen har et stort potensial og ønsker å bidra til å videreutvikle Weniff. Festivalen blir satt stor pris på av både lokalt publikum og av norske og internasjonale filmskapere, så dette er det veldig gøy å være med på, sier daglig leder på Løvenvold Theater, Kathrine Synes Finnskog.

Festivalsjef Besnik Zogaj gledes av å igjen holde festivalen der de bruker.

– Det er veldig fint å være tilbake på Løvenvold, og vi gleder oss til å invitere til store filmopplevelser og interessante samtaler. Det er et godt rom og en utrolig fin sal å være i, både for oss som lager festival og ikke minst for publikum, sier Zogaj.

Festivalsjef Besnik Zogaj på Løvenvold Theater. Foto: Pressebilde

Måtte utvide

I 2022 var Zogaj usikker på om det var nok med tre dager til festivalen, i år har de utvidet til fire dager. Det er et bredt program, med filmer fra 15 land.

Det ventes 20 tilreisende filmskapere, som i løpet av festivalen skal presentere sine filmer, delta i et faglig program og networke med det lokale filmmiljøet.

I dagene i forkant arrangerer Zogaj ‘Weniff Lab’, en filmskole for ungdom fra Ålesund. I år er det Sivert Kalvo Harang fra Ålesund (Birk og Magna) som underviser. Søndagen avsluttes med Weniff Kidz, med barnefilm fra hele verden.

Life is beautiful

Årets åpningsfilm er den norsk-palestinske dokumentaren Life is Beautiful av den palestinske regissøren Mohamed Jabaly.

Jabaly kom i 2014 på besøk til filmfestivalen i Tromsø. Mens han var der stengte grensene til Gaza, og han måtte bli i Norge. Lite visste han at det skulle ta syv år før han fikk treffe familien sin igjen.

Filmen er en historie om et liv satt på vent av internasjonal politikk og et rigid byråkrati. Fortalt fra perspektivet til en ung mann som bruker all sin kreativitet og tid på å holde kontakt med omverden og bygge en vei videre.