Lesernes marked

Kroppsfascinasjon

Dette bildet, kalt «Early Morning Skalitzer Strasse», er det eneste på utstillinga som ikke er malt det siste året. Johanna forteller at da hun hadde fått sitt første atelier i Berlin, hadde hun ikke råd til lerret og gikk og lette etter noe å male på. Da fant hun denne treplata (med rammeverk!) på gata utafor. Siden har hun brukt den til å teste ut ulike maleteknikker, slik at resultatet har blitt et slags lappeteppe malt gjennom tre-fire år. (Og Egon Schiele-inspirasjonen er slående!)

Det er mennesker på alle bildene som Johanna Søvik stiller ut på Khåk. Kroppen fascinerer.

Utstillinga til Johanna Søvik som åpna på Khåk Kunsthall på lørdag, er hennes aller første separatutstiling. Hun er likevel langt fra ukjent for Khåk-publikummet; allerede på hennes første fellesutstilling der, juleutstillinga i 2018, solgte hun ut alle bildene sine.
Det å få full oppmerksomhet om sine egne bilder, gleder hun seg til:
– Å stille ut bildene her på Khåk, er helt perfekt! Det er så stort rom, slik at bildene virkelig blir løfta fram, sier hun.
Det første som slår en med bildene til Johanna, er at det er mange forskjellige uttrykk – og at det er mange kropper:

«Four Days Spent Inside» er malt over tre store treplater og er Johannas største verk til nå.

Ser på fremmede
– Alle bildene, med unntak av ett, er faktisk malt det siste året, og jeg har eksperimentert mye med ulike teknikker. Kropp er noe jeg alltid har vært veldig interessert i; jeg liker å se på fremmede mennesker, eller på naboene, og forestille meg hvordan de er når de er sammen med andre, gjerne i private settinger.
Videre forteller hun at hun ikke har hatt noe overordna tema for utstillinga; hvert enkelt maleri er laga med utgangspunkt i det hun har følt for å male der og da:
– Samtidig ser jeg jo nå, når jeg har samla alle maleria her, at de henger sammen på et vis, poengterer hun.

Rubens, Schiele og Saville
Slående er det også at flere av bildene sterkt inspirert av Egon Schiele (1890-1918), den østerrikske ekspresjonisten som særlig er kjent for sine litt kantete, forvridde portretter og en grov, «flekkete» malestil.
– Schiele har jeg alltid vært veldig glad i, men også helt andre typer malere, som for eksempel Rubens, som hadde et uttrykk som mange ikke tør å prøve seg på i dag, og samtidskunstneren Jenny Saville.
Den flamske kunstmaleren Peter Paul Rubens (1577-1640) er ikke minst kjent for sine frodige kvinnekropper – ganske så langt unna de ofte ganske magre kroppene til Schiele. Jenny Saville (f. 1970) er en britisk ny-ekspresjonist og feminist som blant anna har gjort seg bemerka med sine gigantiske portretter av voluminøse kvinner, og hun er den nålevende kvinnelige kunstneren som har oppnådd den høyeste prisen på auksjon.

Det største bildet her heter «The Most Important Person in the Room» og er et grafisk, håndkolorert trykk som er laga i en prosess der Johanna har gått fram og tilbake mellom digitale og manuelle teknikker.

India og Berlin
Til tross for at Johanna er datter av kunstmaleren Ragnhild Søvik, tok det relativt lang tid før hun selv bestemte seg for å satse på kunsten.
– Jeg begynte ikke å male noe særlig før jeg var i tenåra, og det var journalist jeg egentlig hadde tenkt å bli. Det var faktisk først da jeg gikk to år på videregående skole i India, der vi hadde et lite fag med kunst, at det gikk opp for meg at jeg ville bli kunstner, forteller hun.
For fem år siden flytta Johanna til Berlin for å være en del av kunstnermiljøet der, og hun har deltatt på flere fellesutstillinger i den tyske hovedstaden. De siste månedene har hun vært en del i Ålesund og malt i atelieret til mora, men hun har ingen planer om å flytte tilbake til hjembyen:
– Jeg har blitt mye mer glad i Ålesund de siste åra, og jeg liker veldig godt å komme her og male noen måneder i året, men å bo her igjen, ser jeg ikke for meg. Men jeg skal faktisk flytte fra Berlin – rett over nyttår drar jeg til Beijing!

Til Kina!
Hun forteller at hun egentlig hadde både flytteplaner og flybilletter klare allerede i fjor, da pandemien slo til. Planen er å forsøke å livnære seg som kunstner i den kinesiske hovedstaden.
– Det har vært vanskelig å finne ut av hvordan man kan leve som kunstner i Kina, men det er et veldig stort og spennende kunstmarked, så jeg har lyst å prøve. Dessuten liker jeg veldig godt kinesisk kunst og håper jeg kan få tatt et kurs i tradisjonelle kinesiske teknikker; så får jeg se om jeg kan klare å blande det inn i min egen kunst, forteller Johanna Søvik.
Utstillinga i Khåk kunsthall blir stående fram til 9. januar.

Kenneth Kamp
kenneth@nyttiuka.no