Lesernes marked

Kortreist kjøkkenhjelp fra Vestnes

Lanseringslunsjen for Edelgard hos XL Diner. (Foto: Kåre Stig Nøstdal)

Kjøttprodusenten Edelgard ble etablert i 2020, og ble i fjor lansert som egen merkevare i et utvalg dagligvarebutikker i Møre og Romsdal.

Nå har mat- og kjøttprodusenten på Vestnes jobbet frem en profil for hele 16 ulike produkter, og arbeider i disse dager med å selge disse inn til landets dagligvarekjeder. Fellesnevneren for alle de ulike produktene fra Edelgard, er at disse skal være enkle å tilberede og et godt alternativ til alle halvfabrikater som i dag finnes i dagligvarebutikkene.

(Foto: Edelgard)

Lang historie
På fabrikken i Vestnes har det vært produsert kjøttvarer siden midt på 80-tallet, og like lenge har anlegget tatt imot slakt fra lokale bønder. I 2010 tok Bunnpriskjeden over fabrikken, for produksjon av kjedens egen merkevare, Kløverkjøtt. Da Bunnpris av strategiske hensyn valgte å selge seg ut i 2019, ble anlegget overtatt av nye eiere, deriblant flere av de ansatte, og 1. januar 2020 så altså Edelgard dagens lys.
– Vi produserer og leverer fortsatt Kløverkjøtt til Bunnpriskjeden, men har i tillegg valgt å utvikle produkter under vårt eget merke, forteller daglig leder, Jon Daniel Nesje.

Tradisjon og produktutvikling
I tillegg til å levere til dagligvarebransjen leverer Edelgard også kjøttprodukter til en rekke av distriktets restauranter, blant annet til Eggen restaurant på Nesaksla i Åndalsnes og til XL Gruppen i Ålesund.
– Vi har over tid hatt et tett samarbeid om produktutvikling med Ivar Breivik og kokkene hos XL Diner og Happy Elefante, et samarbeid som har vært både givende og svært verdifullt for oss, forteller Brage Grønningsæter, driftsleder og produktutvikler hos Edelgard. Han fremhever viktigheten av å ta vare på mattradisjonene våre, men at man ikke bare skal ha et nostalgisk forhold til disse.
– Det er viktig å hegne om norsk matkultur, men også å videreutvikle den i tråd med nye trender og folks oppfatning av hva som smaker godt, forklare han.
– Kjøttkaker i dag trenger ikke nødvendigvis å smake som kjøttkakene for 30 år siden, supplerer Daniel Nesje.

Enkelt å tilberede
Edelgard sin filosofi er å være til hjelp for alle hverdagskokker der ute, og at tilberedningstid ikke skal være en grunn til å velge vekk et godt kjøttmåltid.
– Produktene er ferdig krydret, og noen minutter i et vannbad er det som skal til for å servere et velsmakende måltid, hevder Thor Egil Legræid, kokk hos XL Diner.

Brage Grønningsæter (driftsleder og produktutvikler), Thor Egil Legræid (kokk hos XL Diner), Jon Daniel Nesje (daglig leder) og Nina Reinseth (salgs- og markedsansvarlig). (Foto: Johan Holmquist)

Fremme i skoa
Det mangler hverken på ideer eller fremtidstro hos gjengen fra Edelgard. Bedriften i Vestnes ser nemlig også på mulighetene for etter hvert å kunne starte produksjon av sjømat.
– Dette ligger nok imidlertid noe lengre fram i tid, for det vil i så fall, av matsikkerhetshensyn, kreve en helt egen og separat produksjonslinje, avslutter daglig leder, Jon Daniel Nesje.

 

Kåre Stig Nøstdal
ksn@nyttiuka.no