Lesernes marked

Kanselleringskultur og sexdukker

Alle verka som Ruben Eikebø nå viser i Khåk kunsthall, er malt på speil. Viktige tema han har vært opptatt av i bilda som vises under tittelen «Tribal Screams», er kanselleringskultur og kunstig seksualitet. (Foto: Kenneth Kamp)

«Tribal Screams» er tittelen på utstillinga til Ruben Eikebø, som kan ses på Khåk kunsthall.

Alle bilda som den bergensbosatte ålesundskunstneren Ruben Eikebø nå viser på Khåk kunsthall, er malt på speil. Utforskinga av det noe uvanlige «lerret»-materialet, starta for fem år siden:
– Jeg begynte å male på speil da jeg holdt på med det siste året av mastergraden min og har holdt på med det helt fram til nå. Det er noe med den blanke overflata som passa til min fenomenologiske tilnærming til kunsten, altså om hvordan menneskene forholder seg til det de ser. Speilet gjør at du ser innover i deg selv samtidig som du ser ut mot verden, forklarer Ruben.

Beina til en sexdukke er det dominerende motivet i bildet «Raining Sulphur». (Pressefoto)

Variasjon
Etter fem år med maling på speil, er han nå klar for å utforske andre medier:
– Det er flere grunner til at jeg har begynt å se meg ferdig med speil. En av dem er at det er et veldig skjørt materiale, og det er litt styr å frakte kunstverka rundt på utstillinger … Dessuten synes jeg det blir kjedelig å holde på med det samme i lang, lang tid – slik som en del kunstnere faktisk gjør. Derfor maler jeg heller ikke bare abstrakt eller bare figurativt, men kombinerer det, forteller han.

Kanselleringskultur
Et tema i samfunnsdebatten som Ruben har vært særlig opptatt av, er kanselleringskulturen, som går ut på at kulturuttrykk som ikke er «politisk korrekte» skal fjernes, ødelegges og boikottes. I arbeida som nå stilles ut på Khåk finner man igjen dette temaet i en rekke bilder, deriblant ett som viser en IS-soldat som knuser historiske hieroglyfer, ett som bruker et faktisk foto av Hitlerjugend som brenner bøker og ett som viser Taliban som ødelegger en Buddha-statue.
– Den intoleransen for andres synspunkter som kanselleringskulturen står for, har jeg lite sans for, poengterer Ruben.

Sexdukker
Et anna tema som man finner igjen i flere av bildene, er kunstig seksualitet. Blant anna er det et stort bilde som viser litt naive konturer av det som lett kjennes igjen som en sexdukke à la «oppblåsbare Barbara». På et anna bilde er beina til en slik sexdukke det bærende elementet.
– Vi lever i et samfunn som blir mer og mer prega av kunstig Paradise-sex. Det er en trist utvikling som jeg problematiserer i flere av bildene, sier kunstneren.

Bakgrunn
Han forteller at han alltid har vært glad i å tegne, men det var først da han gikk tegning, form og farge på Fagerlia at han begynte å male. Etter videregående tok han den toårige kunstutdanninga ved Ålesund (nå Ytre) kunstfagskole, og deretter gikk han videre til masterutdanning i Bergen. Den fullførte han i 2018.
Ruben Eikebø har tidligere hatt separatutstillinger i Bergen og Kristiansand, men dette er hans første i hjembyen.

Kenneth Kamp
kenneth@nyttiuka.no