Lesernes marked

Flytting for analfabeter

Analfabeten Rajendra Darjee (t.h.)skulle bare sende en enkel flyttemelding hos Skatteetaten, og hans gode venn, Bjørn Ødegård, skulle hjelpe. Det viste seg å være mye vanskeligere å få ordna enn de hadde sett for seg. Men det ordna seg til slutt!

Å melde flytting er ikke enkelt dersom man er analfabet eller ikke behersker internett.

Rajendra Darjee skulle bare melde flytting hos Skatteetaten. Det viste seg å være vanskelig. Det skal nemlig gjøres via Skatteetatens nettside. Siden Rajendra er analfabet, fikk han hjelp av sin gode venn, lærer Bjørn Ødegaard. Siden Bjørn også snakker litt nepali, forstår de hverandre ganske godt, men heller ikke han klarte å hjelpe:
– Problemet var at man må ha e-postadresse for å bruke flyttemelding-funksjonen, og det er noe Rajendra aldri har hatt, siden han ikke kan lese eller skrive, forklarer han.

Godt integrert
Rajendra er nepaleser fra Bhutan, der alle nepalesere ble jaga ut av landet i 1990. I mer enn tjue år bodde han i en flyktningleir i Nepal, fram til han i 2012 fikk komme til Norge og Ålesund som FN-kvoteflyktning. Her trives han og har klart seg fint.
– Han snakker og forstår norsk dagligspråk ganske bra, og han har i flere år hatt arbeid som reinholder i Ålesund kommune. Det er en jobb han er veldig flink til, og han har for eksempel ikke hatt noe problem med å lære seg hvilke vaskemidler som skal brukes til ulike overflater, forteller Bjørn.

På skattekontoret
Siden det ikke var mulig å bruke den digitale flyttemeldingstjenesten, ringte Bjørn til Skatteetaten. Å få snakke med noen som kunne hjelpe Rajendra, viste seg å være umulig, men til slutt klarte han å få en time til Rajendra, slik at han kunne møte fysisk på skattekontoret i Breivika og få hjelp der.
Etter to ukers ventetid, kunne Rajendra endelig møte på skattekontoret for å få ordna flyttemeldinga. Den trenger han nemlig for å kunne få koronapass, slik at han kan reise til Nepal og besøke tanta si i jula. Det vil bli hans første tur til Nepal siden han kom til Ålesund for ni år siden.
Underveis i prosessen med å få sendt en enkel flyttemelding, har en frustrert Bjørn kontakta Nytt i Uka, og vi blir med til skattekontoret for å se hvordan det går.

– Skulle ikke ha møtt
Ved den låste inngangen blir vi sluppet inn av en uniformert sikkerhetsvakt som sjekker at Rajendra har en avtale. Rajendra blir så tatt imot av en høflig saksbehandler som, etter å sjekka hva saka gjelder, uttrykker stor overraskelse over at Rajendra «bare skal melde en vanlig adresseendring». Han trodde nemlig det handla om en ID-kontroll, som er en av svært få oppgaver de tar imot besøk for i koronatida.
Saksbehandleren forklarer videre at flyttemelding skal ordnes uten oppmøte, men siden Rajendra først var kommet, skulle han ordne det likevel. Og etter bare et par minutter, får Rajendra en kopi av den etterlengta flyttemeldinga.

Rett framgangsmåte?
Så langt er endelig alt vel, men Rajendra har enda ikke fått vite hvordan han egentlig skulle ha gått fram for å ordne flyttemeldinga. Nytt i Uka spør derfor om hva som ville vært den korrekte framgangsmåten for en analfabet som Rajendra, eller for en som bare ikke behersker datamaskin og internett. Dét spørsmålet får vi beskjed om at vi må stille til Skatteetatens pressetjeneste.
I en e-post til pressetjenesta, forklarer vi Rajendras situasjon og stiller følgende enkle spørsmål:
«Hvordan kan en analfabet (eller en som er fullstendig uten digital kompetanse) gå fram for å melde flytting?»
Det første svaret vi får fra en senior kommunikasjonsrådgiver hos Skatteetatens kommunikasjonsavdeling lyder i sin helhet som følger:
«Har satt fagmiljøene våre i sving med dette. Svar i løpet av morgendagen.»

– Skal få veiledning
Et døgn seinere får vi så følgende svar:
«På generelt grunnlag kan bostedsadresse endres digitalt på våre nettsider, eller ved å sende inn flytteskjema på papir [lenke til pdf-dokument]». (…) «Alle som har et ærende som ikke krever personlig oppmøte på et skattekontor skal få veiledning til å få løst sin sak ved å ta kontakt med Skatteetaten, eksempelvis på telefon. Alle våre brukere skal få den hjelpen de trenger og vi tilrettelegger for den enkeltes behov, uavhengig om det kan løses digitalt eller per papir.»
Om man er litt flink å leite, så finner man altså et dokument på Skatteetatens nettsider som man kan skrive ut og sende inn for å melde flytting. Men hva så når man trenger hjelp for å finne dette dokumentet?

– Noe av det verste
– Jeg hjelper ukentlig Rajendra med å finne ut av offentlig forvaltning og byråkrati. I flere år har jeg lest etatenes brev, inkassobrev, bankens brev, helsevesenets brev og ikke minst NAV sine brev, og jeg har ringt rundt. Ofte blir jeg sendt videre i telefonkøene, ofte må jeg vente eller mase, men Skatteetaten er noe av det verste jeg har møtt. Jeg har mistet troa på den norske forvaltninga sin serviceinnstilling, tilrettelegging og etterrettelighet. Forvaltninga har makta og bruker den – men sjeldent til de svakestes beste, sier Bjørn Ødegård.

Kenneth Kamp
kenneth@nyttiuka.no