Lesernes marked

60 år med klippfisk på Ellingsøya

Torgeir, Karl og Henning Bjørge. Karl var med fra oppstarten av Mathias Bjørge AS i 1962, men er nå pensjonert. Torgeir og Henning viderefører familiebedriften i dag. Foto: Kristian Moe

I år er det 60 år siden klippfiskprodusenten Mathias Bjørge AS ble starta opp på Ellingsøya.

Klippfiskeventyret starta i 1962 da fisker og skipper Mathias Bjørge, bestemte seg for å starte opp en egen klippfiskvirksomhet sammen med sønnen Karl Bjørge. Tidligere hadde Mathias vært en del av et anna klippfiskbruk sammen med faren og broren sin, men gikk videre for å drive for seg selv i 1962. Karl Bjørge forteller at det ikke var helt lett å starte opp en egen bedrift på den tida.
– Det var forferdelig vanskelig å låne noe i bankene. I alle tilfeller måtte du sette bolighusene dine i pant for å få lån. Det hang over deg, og man måtte stå på for å forsvare lånet. Med mye hardt arbeid klarte man det, men det var lange dager og helger, sier han.
Sammen med faren sin bygget de stein på stein, og senere har virksomheten gått gjennom flere utvidelser, både i 1975 og på midten av 90-tallet. Både bedriften og markedsforholda har endra seg mye siden oppstarten for 60 år siden.
– Til å begynne med hadde vi ei lita tørke og kjøpte saltfisk fra Nord-Norge som vi tørka. I begynnelsen ble all fisk solgt til lokale eksportører og det var litt gitt hva de ville betale. Eksportørene drev med produksjon selv, og dersom det var problemer med å selge fisk, ville de helst selge sin egen fisk. Da ble man stående å vente til en sjanse bød seg, forteller Karl Bjørge.

Mathias Bjørge er grunnlegger av Mathias Bjørge AS. Her på et bilde fra 1982. Foto: Privat

Ny generasjon inn
For Karl sin del var det bestemt at han skulle bli med i Mathias Bjørge AS, men slik var det ikke for Torgeir og Henning Bjørge.
– Jeg fikk ikke det frie valget om jeg ville begynne eller ikke. Jeg bestemte meg for at mine sønner skulle få tilbudet, men at det var frivillig. De måtte ha lyst og det hadde de, sier Karl.
Både Torgeir og Henning var mye innom virksomheten som barn, og fikk tidlig lære om prosessen og om hvordan ting ble gjort. Begge ser tilbake på den tida som kjekk og lærerik, men samtidig slitsom.
– Det var et pes noen ganger, men en grei måte å skaffe seg litt lommepenger på. Vi så at det var mye arbeid og at ingenting kommer gratis, men vi har fått med oss god arbeidsmoral, sier Torgeir.
– Av og til hadde man lyst til å gå hjem, ler Henning. Men det var også kjekt å jobbe sammen med voksne, og se om man kanskje klarte å jobbe litt raskere enn dem, legger han til.
Erfaringen de fikk som barn kom godt med da de kom inn i bedriften. Torgeir begynte i 1997, mens Henning starta ni år senere.
– Det er ikke mange som får muligheten til å ta vare på en familiebedrift og føre den videre. Jeg er veldig glad for at jeg fikk den, og det betyr selvfølgelig ekstra når det er noe som tilhører familien og som har vart i flere generasjoner, sier Henning om valget om å videreføre virksomheten sammen med Torgeir.

Egen eksport
Da Torgeir begynte i 1997, bestemte Mathias Bjørge AS at de skulle drive med egen eksport. Det valget omtaler Karl Bjørge som «noe av det smarteste vi gjorde».
– Markedet var mer forutsigbart, og man visste hva kundenes behov var. Det var noe helt anna å jobbe på den måten, sier Karl.
– Det var også et ønske om å komme i tettere kontakt med kundene og markedet som brukte fisken. Vi ville forstå behovet i markedet slik at vi kunne tilpasse produktene bedre, skyter Torgeir inn.
Ei anna endring som har skjedd er innen produksjon. Tidligere ble alt av flekking og salting av fisk gjort manuelt, mens nå har moderne utstyr gjort prosesser enklere, samt effektivisert produksjonen. Likevel har det ikke endra fokuset til bedriften.
– Hele tida har fokuset vært å bevare det som er viktig for å lage et kvalitetsprodukt. Vi har ikke gått på akkord med det selv om vi har en mer moderne produksjon enn på 60- og 70-tallet, konstaterer Torgeir Bjørge.

Lassing av fisk over til paller som skal settes til tørking. Foto: Kristian Moe

Klippfisk og skalldyr
Hovedproduktet til Mathias Bjørge AS er klippfisk og de produserer ca. to tusen tonn i året. Klippfisk er derimot ikke det eneste produktet som produseres hos den tradisjonsrike klippfiskvirksomheten. Siden starten av 2000-tallet har de også hatt en satsing innen skalldyr, hovedsakelig med kongekrabber, som eksporteres over hele verden. I tillegg har snøkrabber blitt en del av produksjonen de siste årene. Skalldyrsproduksjonen har utvikla seg mye og Torgeir kan avsløre at det står for over 50 prosent av bedriftens omsetning. Bakgrunnen for nysatsingen er relativ enkel:
– Vi ønsket flere bein å stå på. Man er sårbar dersom man bare holder på med en ting. Det å kunne ha flere produkt å lene seg på har vært en styrke for bedriften og vi jobber stadig vekk for å finne nye muligheter på andre produkt slik at vi kan ha enda flere alternativer, forklarer brødrene Bjørge.
Som nevnt er snøkrabber et produkt som virksomheten ser et stort potensial i og kommer til å satse på fremover. Andre produkter er heller ikke utelukka.
– Vi har jobba litt med reker den siste tida. I tillegg ønsker vi å se nærmere på konsumenttilpassa produkt på klippfisk slik at det blir enklere for forbrukerne å bruke klippfiskproduktene våre. Det kommer til å bli en satsing fremover også, avslører Torgeir.
«Verdens beste klippfisk» i fremtida også?
Ved etableringen av bedriften i 1962 hadde Mathias Bjørge en visjon om å lage verdens beste klippfisk. Karl Bjørge tror de har oppnådd det målet, men understreker at alt må være til stede i de ulike prosessene dersom man skal ende opp med et kvalitetsprodukt. Torgeir Bjørge mener det er opp til kundene å avgjøre.
– Kundene må fortelle oss om vi lager verdens beste klippfisk, og vi merker det best når de kommer tilbake og kjøper igjen. Da føler vi at vi er på vei, men det er alltid rom for forbedring. Vi må ha noe å strekke oss etter og føler oss aldri fornøyd, poengterer han.
Siden bedriften allerede har lagt 60 år bak seg, måtte vi også spørre om fremtida til familievirksomheten på Ellingsøya.
– Vi må klare 60 år til, minst! ler Karl, Torgeir og Henning.
– Hemmeligheten er å dra inn fiskelukta tidlig, og vi har allerede et lite grunnlag å bygge på med neste generasjon, smiler Karl Bjørge.

Kristian Moe
kristian@nyttiuka.no

Gammelt bilde av sjøbuda hos Mathias Bjørge AS. Foto: Privat