De nominerte er Aclima, Devold, Fora Form, Hadeland Glassverk, Heymat, LK Hjelle, Lundhs, Porsgrunds Porselænsfabrik og Wik & Walsøe.

– Her finner vi både tradisjon og innovasjon i verdensklasse. Disse ni aktørene utvikler ettertraktede norske produkter av høy kvalitet, og hevder seg på hjemme- og eksportmarkedet i konkurranse med både andre designland og billige kopier. Vi gleder oss til å kåre årets aller beste designbedrifter, sier Egil Sundet. Han er bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.

LK Hjelle: Siesta-stolen, en tidløs klassiker

I norsk møbeldesignhistorie står Ingmar Rellings navn i gullskrift. Lenestolen Siesta betraktes av mange som hans hovedverk, og under LK Hjelles høye beskyttelse er den like relevant i dag som da den ble lansert for snart 60 år siden.

– Mange har et nært og kjært forhold til Siesta-stolen, enten du vokste opp med den i barndomshjemmet, har vugget barnet ditt i søvn i den eller satt i den da Norge slo Brasil i fotball-VM. Siesta er virkelig en klassiker, og vi er glade for at den nå er nominert til Klassikerprisen, sier Jens Peter Brunstad, daglig leder i LK Hjelle i Sykkylven. Ideen til Ingmar Relling var å designe en lett og komfortabel lenestol med god materialutnyttelse og utskiftbare deler, tilrettelagt for rasjonell produksjon og lavt transportvolum.

– I dag kaller vi dette en bærekraftig løsning. Rellings design ivaretar mange av dagens forventinger og krav til møbler. Vi blir dessuten stadig kontaktet av kunder som ønsker en ny pute eller duk, en knapp eller skrue til sin gamle Siesta-stol. Det er en fin påminnelse av hvor viktig disse stolene er for folk, utover kun å være et redskap for å sitte godt, sier Brunstad. I dag eksporteres Siesta til en rekke land, og er en av de viktigste produktene i sortimentet til LK Hjelle.

Devold er nominert. Foto: Lars Schneider

Devold, eksport av Ulltradisjoner

Helt siden 1853 har Devold utviklet ullprodukter som beskytter folk mot vær og vind. Blant historiske brukere finner vi Fridtjof Nansen, Roald Amundsen og Lincoln Ellsworth. Nå kler også stadig flere europeere, amerikanere og kanadiere seg i de norske ullplaggene.

– Vi er i dag til stede i 32 land, og eksportandelen vår ligger på om lag 40 prosent. Salget er størst i Norden og i landene rundt Alpene, og vi ser at hele produktsortimentet, fra ullundertøy og gensere til mer teknisk sportsbekledning, treffer godt i de internasjonale markedene, sier Øystein Vikingsen Fauske, administrerende direktør i Devold. Nå jobber det Langevåg-baserte selskapet med å forsterke posisjonen i Europa og Nord-Amerika.

– Det er mange syntetiske produkter på markedet, samtidig som stadig flere får øynene opp for alle de gode egenskapene ull har, vinter som sommer. Flere er også opptatte av å kjøpe holdbare, naturlig nedbrytbare produkter med god sporbarhet. Alt dette er positivt for oss og skaper nye muligheter, sier Vikingsen Fauske.

Den nominerte Atriums-stolen. Foto: Fora Form

Fora Form, tidløs design med Atrium-stolen

Da den prisvinnende designduoen Anderssen & Voll skulle skape en ny stol for Fora Form, var marsjordren klar: Design en stol som er så enkel at den blir tidløs.

– Våre møbler varer i årtider, og da må formuttrykket vare like lenge. For å finne dette uttrykket spurte designerne seg hvordan et barn ville tegnet en stol. Resultatet er en elegant finerstol med mange forskjellige understell som gjør produktet passer like godt på en kantine som i et prosjektrom, sier markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.

Etter et drøyt år på markedet har Atrium blitt Fora Forms nest mest solgte stol. Den står for 17 prosent av Ørsta-bedriftens omsetning i segmentet, og har blitt kjøpt inn av Nasjonalbiblioteket og nye Oslo Børs. Tidligere i år lanserte Fora Form stolen i to nye lakkfarger – rosa og grønn. Nå håper Eid-Hviding at Atrium snart kan smykke seg med bransjeprisen Årets produkt.

– For oss er det en stor ære å være nominert til en så viktig pris, og vi vet vi konkurrerer mot andre gode produkter. Gjennom god design har Fora Form skapt sosiale møbler og møteplasser siden 1929. Vi ser på våre møbler som byggeklosser i utformingen av det nye arbeidslivet. Da er det viktig med gode produkter, understreker han.